Czy folia stretch podlega BDO?
Co to jest rejestr BDO?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest rejestr BDO, który części przedsiębiorców śni się po nocach. Jest to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Głównym celem rejestru BDO jest kontrolowanie gospodarki odpadami, a także zapobieganie nielegalnemu wyrzucaniu śmieci przez przedsiębiorstwa. Po zarejestrowaniu w systemie, należy prowadzić rejestr odpadów w sposób elektroniczny, a raz w roku, w określonym terminie (zazwyczaj w połowie marca), złożyć sprawozdanie za cały rok poprzedni.
Rejestr BDO jest płatny – opłata roczna może wynosić 100 lub 300 zł, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. W niektórych przypadkach możliwe jest zwolnienie z opłaty.
Kto podlega wpisowi do rejestru BDO?
Wpisowi do rejestru BDO podlegają przedsiębiorcy, którzy w ciągu roku generują lub wprowadzają do obiegu, konkretne odpady albo określoną, minimalną ilość odpadów. Co ważne, obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy również osób, które prowadzą nierejestrowaną działalność gospodarczą.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie poświęconej rejestrowi BDO. Można na niej wypełnić ankietę i dowiedzieć się, czy dana firma ma obowiązek wpisu do rejestru BDO. W razie wątpliwości zawsze można się zgłosić do odpowiedniego (czyli właściwego ze względu na miejsce prowadzenia swojej działalności) Urzędu Marszałkowskiego, gdzie specjaliści wyjaśnią wątpliwe kwestie.
Czy folia stretch podlega BDO?
Odpowiadając krótko – tak, jeśli do zabezpieczenia przesyłek w danym przedsiębiorstwie używana jest folia stretch, to przedsiębiorca jest zobowiązany do sporządzania sprawozdań BDO. Kod w rejestrze BDO, pod który należy wpisywać wprowadzoną do obiegu ilość folii stretch, to 15 01 02, czyli ten dotyczący tworzyw sztucznych.